Hoppa till huvudinnehåll
Isolering och isoleringslösningar från ISOVER
  • Nyhetsbrev
  • Kontakt
  • Nyheter
  • Konstruktioner och lösningar
    • Konstruktioner och lösningar
    • Ytterväggar
      • Träregelstomme
      • Stål- & träregelstomme
      • Lättbalkstomme
      • KL-trästomme
      • Stålregelstomme
      • Stålstomme
      • Betongstomme
    • Låglutande tak
      • Trästomme
      • Stålstomme
      • Betongunderlag
    • Vindsbjälklag
      • Träbjälklag
      • Betongbjälklag
    • Snedtak
      • Ventilerad konstruktion
      • Oventilerad konstruktion
    • Innerväggar
      • Träregelstomme
      • Stålregelstomme
    • Mellanbjälklag
      • Träbjälklag
      • Lättbalkbjälklag
      • Massivträbjälklag
      • Stålbjälklag
    • Grund och källare
      • Platta på mark
      • Källare
      • Varmgrund
    • Konstruktionsdetaljer
      • Grund - Yttervägg
      • Yttervägg - Fönster
      • Yttervägg - Mellanbjälklag
      • Mellanbjälklag - Mellanvägg
      • Yttervägg - Tak
      • Vinklar; taknock, hörn etc.
    • Isolera för brandsäkerhet och trygghet
    • Referensobjekt
    • Beräkningsprogram
    • Renovering och tilläggsisolering
    • Mark- och anläggningsarbeten
    • ISOVER Byggoptimering
    • Saint-Gobain QUB/e – fältmätningar av U-värdet
  • Produkter
    • Produkter
    • Byggisolering
      • Ytterväggar
      • Innerväggar
      • Snedtak
      • Vindsbjälklag
      • Mellanbjälklag
      • Mark- och grundisolering
      • Fog- och drevningsprodukter
      • Brand- och lastprodukter
    • Lösullsisolering
    • Lufttäthet och fuktsäkerhet
    • Låglutande tak
    • Tillbehör
    • Teknisk isolering
      • VVS-isolering
      • Industriisolering
      • Marinisolering
      • OEM
    • Alla produkter
  • Dokumentation
  • Hållbarhet och miljö
    • Hållbarhet och miljö
    • En hållbar framtid
      • Miljöfördelar med glasull från ISOVER
      • Isolering och klimatfrågan
      • Byggnaders miljöpåverkan
      • Isolering ger miljövinster
      • Isolering från ISOVER
      • Lätt att arbeta med
    • Komfort och trygghet
      • Vad är komfort?
      • Isolera för trygghet
      • Inomhusmiljö och hälsa
    • Lösningar och koncept
      • System och konstruktionslösningar
      • Premiumsortiment
      • Referensobjekt
      • Spill från byggarbetsplats
      • Recirkulering av pallar
    • Miljöcertifiering av byggnader
      • Svanen
      • Green Guide (BREEAM)
      • Hållbartbyggande.se
    • Miljöbedömning av produkter
      • Miljövarudeklaration (EPD)
      • Byggvarudeklaration (BVD)
      • Säkerhetsdatablad
      • BASTA
      • Byggvarubedömningen
      • SundaHus
  • Om ISOVER
    • Om ISOVER
    • Från Gullfiber till ISOVER
    • ISOVER in English
    • ISOVER företagspolicys
    • Referensobjekt
    • ISOVERs nyhetsbrev
    • Lediga jobb
    • Saint-Gobain Multi-Comfort
    • Kontakta ISOVER
    • Sponsring
  1. Hem
  2. Rapport från landsvägscyklisten Classe i Team Rynkeby - God Morgon i Täby!

Rapport från landsvägscyklisten Classe i Team Rynkeby - God Morgon i Täby!

Nu ser man dem ute på vägarna, längs hav och sjöar, i städer och på landsbygden. De bär härligt gula, blå och svarta dräkter och susar nästan ljudlöst förbi i hög hastighet. Gruppen hälsar gärna glatt och är borta lika snabbt som de dök upp. De är Team Rynkeby - God Morgons cyklister som kommer ifrån olika delar av landet, men de har alla samma mål: Att cykla till Paris för att rädda barn från cancer. En av dessa eldsjälar är faktiskt en arbetskamrat till oss; Classe Sjöberg – KAM och Distriktschef på ISOVER.

Hallå där Classe!

Du är enligt egen utsago en av Team Täbys seniorer, men berätta gärna lite mer om dig själv.

- Jag är 64 år och har alltid varit aktiv inom motion och träning med bl. a. ett stort engagemang i Friluftsfrämjandet, inom fotbollen och har även varit hockeytränare. Göteborgsvarvet har jag sprungit 12 gånger, skidat de nio milen mellan Sälen och Mora i Öppet spår under 11 lopp och även ett Vasalopp har det blivit. Så man samlar på sig! Det är ju så mycket lättare och roligare att träna om man har ett mål och gör det tillsammans.

Jag bor i Rönninge med min fru Annika. Hon åker oftast med mig på resorna som värdefull support, vilket krävs då träningen tar mycket tid  i anspråk och det är viktigt att hon är delaktig. Annika är också aktiv inom motion och håller bland annat cirkelpass och är ordförande i Rönninge Gymmix, en gympaförening som har ett upplägg ungefär som Friskis & Svettis.

Min son Joakim tycker att jag är lite som en modern variant av ”Stålfarfar” som nu ska ut och cykla i Europa. Häftig liknelse!
Att notera är att Classe ser mycket yngre ut, har inget skägg OCH har en något snabbare cykel (red. anmärkning).

Varför vill du cykla med Team Rynkeby – God Morgon 2018?

En bra fråga! Jag älskar barn, hatar cancer och har varit en aktiv Team Rynkeby-sponsor i två år nu. Min skidkompis, Patrik Ström som är en av ägarna till bygghandeln 100% Proffs och även kund till ISOVER, är också medlem av teamet och har nu lockat med mig. Det är bra och känns som en riktigt schysst grej att göra!

Egentligen föddes idén redan förra året med inspiration från Cissi Rodal, som cyklade med teamet till Paris 2017. Cissi som till vardags jobbar på Swedbank, har åkt Öppet Spår tillsammans med 100% Proffs och ISOVER. När Cissi stod med sin cykel sträckt över huvudet inne i Paris och sa: - Det här det är det roligaste jag gjort! väcktes idén: Jag kan också! Jag tänker så eftersom jag skidar ungefär lika snabbt som Cissi. Nu blir det upp till bevis!

Har du cyklat mycket tidigare Classe?

Nja, jag har faktiskt inte alls cyklat på en racer förut. Jag köpte Patriks begagnade Rynkeby-cykel den 21 september 2017. Då körde jag de allra första 36 kilometrarna. Allt finns noggrant loggat i träningsdagboken. Jag har dock tidigare genomfört Cykelvasan tre gånger på mountainbike, så helt nybörjare på cykel är jag ju inte.

Träning

För de som är vältränade och friska är denna resa inga problem, men för de som inte är lika vältränade kan det bli en riktig utmaning. Så det gäller att veta vad man ger sig in i. Men skam den som ger sig och de flesta deltagarna vet ju vad som krävs i engagemang!

Träningen tar mycket tid och det kostar också. Alla deltagarna betalar för sin egen del och äger sin egen utrustning. Det har så klart blivit mycket styrketräning, träningsklasser och inomhus-spinning under vintern.

Classe tycker spinning är jätteroligt. - Man blir så härligt trött efteråt, och jag mår bra av att bli andfådd. Men det är så klart ännu roligare att cykla utomhus ”på riktigt” nu när våren har kommit och man kan köra ut på träningsturer tillsammans och ”ligga på rulle” som det heter när man cyklar nära varandra i grupp. De olika teknikerna får man lära sig från början så att alla ska kunna cykla så energieffektivt som möjligt. Även i cykelvärlden pratar man alltså om att spara energi, inte bara inom glasull i isoleringsvärlden!

Team Rynkeby – God Morgon arrangerar sina egna spinningspass. Träningsanläggningen Sats sponsrar teamet med sina lokaler och spinningcyklar. Ledare fixar man själv och det är många frivilliga, så det är inga problem. Då är det pulsbandsträning som gäller för att hålla koll på hjärtfrekvensen och att cyklingen sker i rätt träningsintensitet.

Det är intensiv träning. Teamet cyklar cirka 20 mil i veckan och man bör ha minst 250 mil i benen för att ge sig iväg till Paris, så det gäller att ligga i så att alla orkar hänga med. Målet är att alla ska fixa detta och ha roligt längs vägen.

Det blir tre träningstillfällen/vecka. Minst två pass är obligatoriskt. Classe kör minst 3-4 men det är frivilligt. Han är lite som en Duracell-kanin!

Utomhusträningen startade i mars och då de haft en kall start på våren så är det bara att bita ihop och tänka att snart kommer värmen, och det har den ju nu gjort med råge.

Planerade träningslopp i vår är: Siljan runt den 2/6 (120 km) och Vättern runt den 15-16/6 (300 km)

Finns det några farhågor inför utmaningen då?

Nja, jag är inte orolig personligen för jag upplever inte att det är särskilt jobbigt fysiskt, men jag kan tänka mig att det kan bli jobbigt att sitta på cykeln varje dag, rent mentalt sett. Det är ändå många mil som ska avverkas under denna cykelvecka som det blir totalt.

Noggrann planering krävs både inför och under resan

Två erfarna cyklister i teamet (tre, resp. fyra års erfarenhet) har lagt upp rutten ner till Paris och den 18 februari släpptes den för Team Täby. Det är ett gediget jobb som gjorts, och med Google Earth som en stor resurs samt olika kartor som studerats noga, för att se om det går att cykla där man tänkt sig. Det är inte överallt det går att cykla med så tunna däck, och inte överallt det finns asfalt eller farbara vägar. Man vill inte riskera vurpor eller onödiga omvägar. Autobahn är ju inte precis ett alternativ, även om det kanske är den rakaste vägen. Säkerheten är högt prioriterad och man cyklar inte samma väg, utan varje team väljer själv. Logistiken är verkligen i fokus!

Startskottet i Polen

Lagen startar 28-30 juni och går i mål den 7 juli i Paris. Team Täby består av 41 personer.

Detta gäng tar först tåget ner till Malmö, för att därefter ta färjan Trelleborg – Świnoujście i Polen. Sen börjar äventyret!

Väl framme i Polen börjar de gula landsvägscyklarna rulla och deltagarna trampar sig sedan genom Berlin & Potsdam, vidare via Lützen och Weimar till floden Main. Därefter följer de den vackra floden Rhen till Koblenz där de svänger av och styr vidare längs Mosel via Romerska Trier ända till Luxemburg. Avslutningen sker via Verdun och Champagne till Paris.

Det blir kultur, natur och historiska vingslag från Romartiden, Reformationen, 30-åriga kriget, Världskrigen & Kalla kriget.

Lite rolig kuriosa: Hela sträckan är 1632 km och just denna siffra matchas faktiskt vid passagen i Lützen där Gustav den II Adolf stred och stupade den 6 november i året 1632.

Så här ser rutten ut på kartan:
Team Rynkeby maj 2018 - Cyklingsrutten
 

Många cyklister från olika håll, åldrar och länder

Alla lag kommer i stort sett från samma håll och ska gemensamt synkas och cykla in i Paris den 7 juli. Man vill inte ha för många mil i benen den sista dagen heller. Eventuellt kommer Team Täby att cykla in i den franska huvudstaden från andra hållet, men det är inte klart ännu. I snitt cyklar lagen 16-20 mil per etapp och dag. Det blir ungefär lite mer än halva Vätternrundan, varje dag. Men även återhämtningen är viktig, så det gäller att verkligen vila mellan turerna också.

Totalt är det cirka 2 200 cyklister på resan och dessa ska även ha boende och tillgänglig service längs vägen. Både för cyklar och cyklister från Sverige, Norge, Finland och Danmark, Färöarna och Island. Flest kommer från Danmark, då det var där Team Rynkeby startade en gång.

Snittåldern på deltagarna i Täbygänget är runt 40 år. Den äldste är en man på 70 år och den yngsta är en tjej på 18 år. En skön blandning på både i nationalitet, ålder och kön och även om det är flest killar så är det hela 21 tjejer med på resan från Täby. Häftigt!

Insamling – bidrag och sponsorer

Teamet håller under hela säsongen på att samla in pengar och sponsorer till Barncancerfonden och medverkar i en massa olika evenemang, stora som små, och Classe berättar att Team Rynkeby - God Morgon står även bakom Skolloppet, som är ett motions- och välgörenhetslopp som arrangerades för tredje året i rad mellan den 23 mars- 6 maj, på fler än 306 skolor runt om i Sverige. Över 76 146 svenska skolelever deltog. Wow!

Bara denna aktivitet har samlat in 6,3 miljoner kronor. Underbart att se engagemanget hos både stora och små, som verkligen springer för livet.

Varje team letar sponsorer. Täby har hittills fått ihop 54 sponsorer; 2 st Platina ( 125.000 kr) och Guld, Silver och Brons. I sponsorpengar blir det 1,7 miljoner kr. Oavkortat går detta till Barncancerfonden.

Laget har hittills totalt samlat in 2 miljoner kronor och det kommer inte att stoppa där. Målet är 3 miljoner kronor och tillsammans gör dessa pengar stor skillnad för forskningen. Och varenda krona kommer fram. Alla deltagare jobbar helt ideellt och bär sina egna kostnader. Helt fantastiskt!

ISOVER (Saint-Gobain Sweden AB) är återkommande guldsponsor som i år bidrar med 25 000 kr. Totalt 26,7 miljoner gav Team Rynkeby, till Barncancerfonden förra året. Allt för barnens skull!

Mer information

Vill du komma i kontakt med Classe för att sponsra Team Rynkeby eller har andra frågor? Du når honom på tel: 042-840 80  eller clas.sjoberg@saint-gobain.com.
► Läs gärna mer på Team Rynkebys egen hemsida här

Resan mot Paris fortsätter och Classe fortsätter att samla mil i benen. Vi återkommer med rapport lite längre fram!
Tills vidare: cykla lugnt och säkert.

Text: Katarina Holmström, ISOVER

Mer information

ISOVER sponsrar Team Rynkeby – Eldsjälarna som cyklar för barns rätt att få leva hela livet

Nu är det avfärd till Paris för Team Rynkeby God Morgon Täby!

Så avslutade Team Rynkeby cykelturen till Paris

Team Rynkeby maj 2018 - Classes outfit

Team Rynkeby maj 2018 - Classes outfit

Team Rynkeby maj 2018 - Classe med kompisar

Team Rynkeby maj 2018 - Classe med cykelkompisar

Team Rynkeby maj 2018 - Classe på Skoljoggen

Team Rynkeby maj 2018 - Classe på Skoljoggen på Milstensskolan

Team Rynkeby maj 2018 - gänget på tur

Team Rynkeby maj 2018 - Classe och cykelgänget på tur

Team Rynkeby maj 2018 - bästa utsikten

Team Rynkeby maj 2018 - Classes cykel med utsikt

Team Rynkeby maj 2018 - Cecilia Rodal i Paris 2017

Team Rynkeby maj 2018 - Cecilia Rodal cyklade till Paris 2017
  • © 2022
  • Sitemap
  • Integritetspolicy och användarvillkor
  • Cookies
  • Kontakt
  • FAQ
  • Press
Saint Gobain Logo
Tillbaka till toppen