Varje år tävlar universitetsstudenter från hela världen om att på smartaste sätt designa, utveckla och producera en racingbil med bästa möjliga prestanda. Projektet genomförs av Lunds universitets Formula-grupp.
Det är bilbranschen som initierat idén med målet att få fram ännu duktigare ingenjörer till framtidens bilbransch. När året är slut utses vinnarna i en rad tävlingar, bland annat i Silverstone i England.
Lunds Universitets racinglag heter Lund Formula Student och har tävlat sedan nio år. Varje höst startar en ny grupp studenter upp ett nytt projekt och följande sommar måste racingbilen vara klar.
– Det är som att ha ett heltidsjobb bredvid studierna, och studenterna får verkligen lära sig extremt mycket under väldigt kort tid, berättar William Hellingwerf, Sponsorship Manager på Lund Formula Student.
– Till bilen använder vi STYROFOAM™ 700 från ISOVER, en XPS-cellplast som annars kan användas som isolering av omvända tak, platta på mark, under kantbalk, parkeringsdäck etc.
I detta fall bär XPS-cellplasten upp och ger rätt form åt racingbilens vingar och man har även fräst formar av materialet för att sedan lägga kolfiber i för att kunna tillverka karossen.
STYROFOAM™ 700 är mycket lätt att varmskära och formpressa och har den stabilitet som krävs i höga hastigheter, fortsätter William.
Studenterna kommer från många olika fakulteter och drillas att utveckla sina kunskaper i allt från grundläggande materialkunskap och aerodynamik till projektstyrning och produktionsekonomi.
– Bedömningen är tuff och kräver att vi tänker till hela vägen. Målet är en riktigt snabb och funktionell racingbil som är möjlig att producera till en rimlig kostnad.
Just nu är laget rankat på 73:e plats i QS-rankingen för 2016/2017 och detta innebär Sveriges bästa universitetslag. I år kommer bilen att vara något tyngre och ha en starkare motor, och vi håller förstås tummarna för en ännu bättre placering och bli en av de tio bästa bilarna.
ISOVER sponsrar med STYROFOAM™-isolering
Studenterna ska utvecklas till att bli ledande yrkesverksamma inom verkstadsindustrin och därutöver. ISOVER är en av sponsorerna och bidrar med isolermaterial; STYROFOAM™ 700 som dock inte används för de utmärkta isolerande egenskapernas skull utan i detta fall för den goda formstabiliteten.Det är bilbranschen som initierat idén med målet att få fram ännu duktigare ingenjörer till framtidens bilbransch. När året är slut utses vinnarna i en rad tävlingar, bland annat i Silverstone i England.
Lunds Universitets racinglag heter Lund Formula Student och har tävlat sedan nio år. Varje höst startar en ny grupp studenter upp ett nytt projekt och följande sommar måste racingbilen vara klar.
– Det är som att ha ett heltidsjobb bredvid studierna, och studenterna får verkligen lära sig extremt mycket under väldigt kort tid, berättar William Hellingwerf, Sponsorship Manager på Lund Formula Student.
– Till bilen använder vi STYROFOAM™ 700 från ISOVER, en XPS-cellplast som annars kan användas som isolering av omvända tak, platta på mark, under kantbalk, parkeringsdäck etc.
I detta fall bär XPS-cellplasten upp och ger rätt form åt racingbilens vingar och man har även fräst formar av materialet för att sedan lägga kolfiber i för att kunna tillverka karossen.
STYROFOAM™ 700 är mycket lätt att varmskära och formpressa och har den stabilitet som krävs i höga hastigheter, fortsätter William.
Studenterna kommer från många olika fakulteter och drillas att utveckla sina kunskaper i allt från grundläggande materialkunskap och aerodynamik till projektstyrning och produktionsekonomi.
– Bedömningen är tuff och kräver att vi tänker till hela vägen. Målet är en riktigt snabb och funktionell racingbil som är möjlig att producera till en rimlig kostnad.
Just nu är laget rankat på 73:e plats i QS-rankingen för 2016/2017 och detta innebär Sveriges bästa universitetslag. I år kommer bilen att vara något tyngre och ha en starkare motor, och vi håller förstås tummarna för en ännu bättre placering och bli en av de tio bästa bilarna.
Byggperiod:
2017